Početna  |  Kontakt Simić

english YouTube facebook

Priča o Nikoletini Bursaću

Oprema stranice i fotografije snimio Dragoslav Simić urednik sajta.

U godini kada obeležavamo stogodišnjicu rođenja Branka Ćopića, naš iskusni radio-dokumentarista Dragoslav Simić u emisiji serije "Govori da bih te video" plasirao je priču o Nikoletini Bursaću, legendarnom junaku iz proze ovog sjajnog i popularnog pisca. Kao što je poznato, ovaj nacionalni heroj dospeo je na pozornicu i postao omiljeni scenski lik, junak koga podjednako vile i glumci i publika. Njegovi podvizi inspirisali su Dragana Čolića da komponuje simfonijsku poemu "Doživljaji Nikoletine Bursaća", koja je stekla zahvalne slušaoce kao malo koje delo savremenih kompozitora. U Beogradskom dramskom pozorištu naš poznati glumac Rade Marković nastupio je kao Nikoletina Bursać u predstavi koju je režirao Minja Dedić. Bilo je to krajem 1957. godine, da bi se ubrzo Nikoletina obreo i na drugim našim pozornicama.

Toma Kuruzović
Toma Kuruzović

Dragoslav Simić prepustio je mikrofon Tomi Kuruzoviću da govori o tome kako je "uskočio" u ulogu Nikoletine Bursaća. Bilo je to u Beogradskom dramskom pozorištu na Crvenom krstu: posle odlaska Radeta Markovića nije se više predstavljao Nikoletina Bursać i stoga se Slobodan Stojanović, umetnički direktor teatra, obratio Tomi Kuruzoviću pitanjem da li je igrao Nikoletinu, pretpostavljajući da je ovaj tu ulogu mogao igrati u Sarajevu. Kuruzović je odgovorio da je igrao, bez obtira što je u toj predstavi nastupao u drugoj ulozi. Direktor ga je pitao i da li zna tekst, Toma je odmah odgovorio dapozitivno i brzo su se dogovorili da se "Doživljaji Nikoletine Bursaća" prikažu kao neka zvanična premijera. Potom je pričao kako je tragao za glumcem koji bi mogao nastupiti u ulozi Jovice Ježa, te je uspeo da ubedi Dušana Počeka da se prihvati tog zadatka, iako fizički nije odgovarao, jer je bio viši od Kuruzovića. Istinska draž čitave ove priče bila je u tome što je dočaravala deo pozorišne atmosfere, što je slušaocima otkrivala kako izgleda život iza kulisa, što je uvek zanimljivo.

Na sceni Beogradskog dramskog pozorišta Toma Kuruzović pasionirano je oživljavao mnoge ličnosti iz Ćopićeve proze. O tome je kritičar Jovan Hristić zapisao i ovo: "Jedno veče proveo sam na Crvenom krstu slušajući kako Toma Kuruzović govori nekoliko pripovedaka Branka Ćopića. Govorio ih je sa ubeđenjem, živeći život svakog od Ćopićevog junaka, pretvarajući pripovetke u male monodrame, počev od Nasradin-hodže, koji razgovara sa svojim magaretom, preko Nikoletine Bursaća, do Pepa Bandića, nekadašnjeg borca koji se posle rata teško probija kroz predmete i zadatke u večernjoj gimnaziji." U ovoj emisiji Toma Kuruzović oživeo je sećanja na trenutke kako je pristupio interpretaciji Nikoletine Bursaća i ostvario jedan veliki scenski uspeh. Rekao je kako mu je posle premijere na toj ulozi čestitao i Rade Marković, što smatra za najveće priznanje. Pričom o Nikoletini Bursaću na sceni na dostojan način obeležio je Dragoslav Simić jubilej Branka Ćopića, podsetivši naša pozorišta kako ima još vremena da ove godine prikažu neko njegovo delo. (Radio Beograd 2, 7. jul 2015.)

Raško V. Jovanović

Priča o Nikoletini Bursaću

Vidi Toma Kuruzović - gosti sajta

Postavljeno: jul 2015.

Sajt
je nekomercijalan i spada
u domen nematerijalne
kulture.
Izdržava se od donacija.
Podržite ga.

Adresa urednika:
Dragoslav Simić
sicke41@gmail.com

Staza Vašeg puta vodi Vas u svet audio i foto arhiva novinara Dragoslava Simića.
Najznačajnije ličnosti iz političke i kulturne istorije nekadašnje Jugoslavije i današnje Srbije, pojavljuju se u izlozima ovog sajta.
Možete čuti veliki broj dokumentarnih radio emisija Dragoslava Simića i njegovih kolega po izboru urednika ili gledati fotografije snimljene iz profesionalnog ugla. Sajt otvara sačuvane porodične zvučne arhive na srpskom jeziku nastale pre i posle Drugog svetskog rata.
"Gosti sajta", “Knjige koje govore”, "Vaša pisma", "Radio kritika", "Prijatelji sajta", "Novi projekti", "Retke knjige" ~ samo je deo stranica ove elektronske izložbe okrenute novim medijima u svetu.
Sajt spada u domen nematerijalne kulture. Sajt je nekomercijalan.
Pristup sajtu je slobodan. Podržite ga donacijom. Novčani prilozi uplaćuju se preko žiro računa.