Raško V. Jovanović
Dragoslav Simić, naš neumorni radio-dokumentarista, u seriji "Govori da bih te video" zabeležio je tri emisije kazivanja Mihajla Miše Blama, muzičara-svirača na više instrumenata, diplomiranog kontrabasiste, kompozitora, aranžera, džez-publiciste, koji je počeo da se bavi umetnošću u Beogradu, da bi školovanje završio u Belgiji i potom, pošto je pred Karajanom položio audiciju, svirao kontrabas u Simfonijskom orkestru Radio Berlina. Iz Berlina put ga je odveo u Njujork gde je najpre radio kao barmen da bi zatim svirao u poznatim džez-sastavima.
Miša Blam je najpre govorio o svome ocu, Rafajlu Blamu, poznatom beogradskom muzičaru i inženjeru, koji je svirao više instrumenata, ali je popularnost stekao kao violinist i naročito kao harmonikaš nastupajući kao solist sa Narodnim orkestrom Radio Beograda. On je i uživo pred mikrofonom svirao narodne pesme i igre na harmonici u samostalnim dvadesetominutnim emisijama. Pošto je kao ratni zarobljenik uspeo da izbegne nacistički pogrom Jevreja, Rafajlo Blam, vrativši se u Beograd, nastavio je da svira na radiju i u Narodnom pozorištu, pored ostalog i u predstavi komada "Dorćolska posla" u kojoj će se i mladi Miša naći prvi put sa kontrabasom. Tako je Miša Blam oživeo sećanja prvo na međuratno razdoblje, kada je njegov otac svirao u Simfonijskom i Narodnom orkestru, potomi posleratno vreme, kada će on nastaviti da svira u Narodnom, Gudačkom zabavnom i Džez-orkestru, kao i povremeno u Simfonijskom orkestru Radio Beograda.
Dobro je što je u priči govorio i o svojoj sestri, Nadi Blam, poznatoj glumici, prvakinji Narodnog pozorišta, kao i o njenim kolegama Predragu Ejdusu i Petru Božoviću. Triptih ovih kazivanja pretvorio se u usmeni vremeplov, koji je slušaocima oživeo gotovo čitav jedan vek. Miša Blam svojim izlaganjem obuhvatio je bezbroj ličnosti iz kulturnog i umetničkog miljea Beograda i podsetio na "zlatnu eru" muzičkog života sedamdesetih godina prošlog veka kada je svirao u više džez-sastava i snimao mnogobrojne gramofonske ploče. Bilo je veoma zanimljivo i prijatno slušati sećanja Miše Blama kako neposredno i otvoreno projicira minule godine bez težnje da žali za prošlošću idealizujući je i ulepšavajući.
Naravno, pošto se bavi proučavanjem istorije džeza u našoj sredini, on je poprilično govorio o džezerima i njihovom delovanju, počev od godina kada ta muzika nije bila "u milosti" (pod okupacijom i prvih poratnih godina) sve do danas. Nije zaboravio ni razvoj Narodnog orkestra, još od prvih dana emitovanja Radio Beograda, kada mu je šef bio gitarist Sima Begović, i naročito, od 1934. godine, kada se pred mikrofonom prvi put pojavio legendarni Vlastimir Pavlović Carevac. Zato je kazivanje Miše Blama bilo i vremeplov našeg radija. Dragoslav Simić je osetio od kolike je važnosti sveobuhvatnost kazivanja Miše Blama i sasvim umesno je odlučio da se ne zadrži samo na jednoj emisiji, već da načini dokumentarni triptih, koji nesumljivo predstavlja dragoceno zvučno svedočanstvo.
(Radio Beograd 2, 12, 19. i 26. novembar)
Postavljeno: decembar 2012.
Sajt
www.audioifotoarhiv.com
je nekomercijalan i spada
u domen nematerijalne
kulture.
Izdržava se od donacija.
Podržite ga.
Adresa urednika:
Dragoslav Simić
sicke41@gmail.com
Srodni linkovi: Vaša pisma, Otvoreno o sajtu, Novo na sajtu, Poklon za poneti
Pošaljite svoje utiske o ovoj strani na adresu urednika sajta: Dragoslav Simić, sicke41@gmail.com. Vaše pismo može biti objavljeno.